Bądź widoczny. Obowiązkowe i opcjonalne oświetlenie roweru - o czym należy pamiętać?

Obowiązkowe oświetlenie roweru
Przepisy drogowe wymagają oświetlenia roweru w trakcie jazdy po zmroku, w tunelu lub przy ograniczonej widoczności, np. gdy na drodze jest mgła. W jakie światła powinien być wyposażony nasz rower?
Na przodzie powinno znajdować się co najmniej jedno światło w kolorze białym lub żółtym. Może świecić zarówno światłem ciągłym, jak i migać. Tutaj warto polecić takie modele jak Topeak Whitelite Race. Jest to lampka rowerowa o dwóch jasnych, świecących diodach LED mocowana na gumowy pasek. Posiada dwa tryby pracy - ciągły i migający.
Z tyłu roweru powinno znaleźć się czerwone światło odblaskowe, ale uwaga – nie może mieć kształtu trójkąta. Ponadto wymaganym wyposażeniem jest także lampka pozycyjna o czerwonej barwie. W tym przypadku można zdecydować się, np. na lampkę tylną Topeak Redlite Aero – ma ona trzy diody dające mocne światło, dzięki czemu kierowcy jadący za rowerzystą powinni zobaczyć go nawet z większego dystansu. Podobnie jak i lampka przednia, tak i ta ma dwa tryby pracy oraz montowanie na gumkę, co pozwala umieścić ją, np. pod siodełkiem.
Należy pamiętać, że zarówno oświetlenie przednie, jak i tylne powinno znajdować się co najmniej 250 mm od powierzchni drogi, ale nie wyżej niż 1500 mm. W warunkach dobrej przejrzystości powietrza za dnia można jeździć bez oświetlenia, dlatego wygodnym rozwiązaniem jest zestaw lampek Highlite Combo Race, którego elementy można w dowolnej chwili założyć i zdjąć.
Opcjonalne oświetlenie roweru
Oprócz elementów obowiązkowych można również wyposażyć swój jednoślad w oświetlenie opcjonalne, w które zaopatrzymy się w sklepie triathlonowym. Zalecamy takie rozwiązanie, ponieważ im bardziej rowerzysta widoczny na drodze, tym mniejsze ryzyko wypadku. Nie oznacza to jednak, że można zmienić rower w choinkę i umieszczać na nim, co tylko się chce. Przepisy drogowe dopuszczają do użytkowania takie opcjonalne elementy oświetlenia roweru, jak:
- światła odblaskowe umieszczone na pedałach – muszą mieć barwę tzw. „żółtą samochodową”.
- światła odblaskowe umieszczone na kołach z zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne co najmniej dwa światła – minimum po jednym umieszczonym na kole przedniej osi oraz na kole tylnej osi, czyli musimy umieścić przynajmniej cztery (po dwa z przodu i z tyłu, skierowane w lewo i w prawo) i każde musi mieć wspomnianą barwę.
- w rowerach dopuszcza się także odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony lub elementy odblaskowe zlokalizowane na bocznych płaszczyznach kół tych pojazdów.
Należy pamiętać, aby nigdy nie montować lampek białych z tyłu, a czerwonych z przodu – po zmroku da to fałszywe wrażenie innym uczestnikom ruchu drogowego, z jakiego kierunku nadjeżdża rower! Polecamy za to kamizelki odblaskowe, które znacząco zwiększają widoczność rowerzysty.