Bądź widoczny. Obowiązkowe i opcjonalne oświetlenie roweru - o czym należy pamiętać?
Przepisy drogowe mówią jasno, że rowerzysta włączający się do ruchu ma takie same obowiązki jak kierowcy pojazdów. Obejmuje to także oświetlenie roweru, gdyż brak prawidłowego może nie tylko wiązać się z niebezpieczeństwem i zagrożeniem zdrowia i życia rowerzysty, ale także otrzymaniem mandatu. Warto upewnić się, że wyjeżdżając na drogę, mamy oświetlenie zgodne z aktualnymi wymogami.
Obowiązkowe oświetlenie roweru
Przepisy drogowe wymagają oświetlenia roweru w trakcie jazdy po zmroku, w tunelu lub przy ograniczonej widoczności, np. gdy na drodze jest mgła. W jakie światła powinien być wyposażony nasz rower?
Na przodzie powinno znajdować się co najmniej jedno światło w kolorze białym lub żółtym. Może świecić zarówno światłem ciągłym, jak i migać. Tutaj warto polecić takie modele jak Topeak Whitelite Race. Jest to lampka rowerowa o dwóch jasnych, świecących diodach LED mocowana na gumowy pasek. Posiada dwa tryby pracy - ciągły i migający.
Z tyłu roweru powinno znaleźć się czerwone światło odblaskowe, ale uwaga – nie może mieć kształtu trójkąta. Ponadto wymaganym wyposażeniem jest także lampka pozycyjna o czerwonej barwie. W tym przypadku można zdecydować się, np. na lampkę tylną Topeak Redlite Aero – ma ona trzy diody dające mocne światło, dzięki czemu kierowcy jadący za rowerzystą powinni zobaczyć go nawet z większego dystansu. Podobnie jak i lampka przednia, tak i ta ma dwa tryby pracy oraz montowanie na gumkę, co pozwala umieścić ją, np. pod siodełkiem.
Należy pamiętać, że zarówno oświetlenie przednie, jak i tylne powinno znajdować się co najmniej 250 mm od powierzchni drogi, ale nie wyżej niż 1500 mm. W warunkach dobrej przejrzystości powietrza za dnia można jeździć bez oświetlenia, dlatego wygodnym rozwiązaniem jest zestaw lampek Highlite Combo Race, którego elementy można w dowolnej chwili założyć i zdjąć.
Opcjonalne oświetlenie roweru
Oprócz elementów obowiązkowych można również wyposażyć swój jednoślad w oświetlenie opcjonalne, w które zaopatrzymy się w sklepie triathlonowym. Zalecamy takie rozwiązanie, ponieważ im bardziej rowerzysta widoczny na drodze, tym mniejsze ryzyko wypadku. Nie oznacza to jednak, że można zmienić rower w choinkę i umieszczać na nim, co tylko się chce. Przepisy drogowe dopuszczają do użytkowania takie opcjonalne elementy oświetlenia roweru, jak:
- światła odblaskowe umieszczone na pedałach – muszą mieć barwę tzw. „żółtą samochodową”.
- światła odblaskowe umieszczone na kołach z zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne co najmniej dwa światła – minimum po jednym umieszczonym na kole przedniej osi oraz na kole tylnej osi, czyli musimy umieścić przynajmniej cztery (po dwa z przodu i z tyłu, skierowane w lewo i w prawo) i każde musi mieć wspomnianą barwę.
- w rowerach dopuszcza się także odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony lub elementy odblaskowe zlokalizowane na bocznych płaszczyznach kół tych pojazdów.
Należy pamiętać, aby nigdy nie montować lampek białych z tyłu, a czerwonych z przodu – po zmroku da to fałszywe wrażenie innym uczestnikom ruchu drogowego, z jakiego kierunku nadjeżdża rower! Polecamy za to kamizelki odblaskowe, które znacząco zwiększają widoczność rowerzysty.