Jak dobrać wkładki do butów biegowych?

2020-11-05
Jak dobrać wkładki do butów biegowych?

Chcąc zadbać o Twoją wygodę i lepsze przygotowanie do treningu biegowego, wprowadziliśmy do nasze oferty wkładki do butów marki Currex. Jeśli zależy Ci na lepszym dopasowaniu stopy w bucie, odpowiedniej amortyzacji i uniknięciu taki dolegliwości jak np. zapalenie rozcięgna podeszwowego, służymy pomocą. Jak właściwie dobrać wkładki biegowe do swoich stóp? Krok po kroku postaramy się przedstawić sposób na optymalny wybór tego produktu dla Ciebie.

Pronacja czy supinacja – poznaj swoje stopy

Stopy – bez nich nie moglibyśmy stać, chodzić, biegać. Są małym elementem naszego ciała, lecz to one utrzymują cały ciężar ciała. Kilka faktów o stopach: 

• posiadają trzy punkty podparcia – kość piętowa, głowa pierwszej kości śródstopia, głowa piątej kości śródstopia. 

• trzy łuki stopy – jeśli posiadamy trzy punkty podparcia, to także trzy łuki pomiędzy nimi. Pełnią funkcję nośną dla całej stopy. Są to łuk poprzeczny, łuk podłużny przyśrodkowy, łuk podłużny boczny. 

• kości – stopę tworzy aż 26 kości. 

• stawy – posiadamy ich w stopie 33. Umożliwia to ruch kości względem siebie. 

• mięśnie – mamy ich 21, to one pełnią funkcję utrzymania wysklepienia stóp, poruszają palcami.

• ścięgna.

Trzy terminy mówią o naszym sposobie stawiania stopy podczas biegania. Określa się nimi zdolność naszego organizmu do amortyzowania wstrząsów powstających podczas zetknięcia się stóp z podłożem.  Pierwszym z nich jest supinacja (palce „patrzą” w stronę sufitu). Jest to rotacja zewnętrzna stopy, a dokładniej pięty. Polega na uniesieniu brzegu przyśrodkowego stopy i zwiększeniu jej podłużnego wysklepienia. Ruch supinacji zaczyna się od zgięcia podeszwowego w górnym stawie skokowym, w jego trakcie kość skokowa automatycznie skręca się do środka. Podczas chodzenia prowadzi to do przenoszenia ciężaru ciała. Mięśnie odpowiedzialne za supinację: m. brzuchaty łydki, płaszczkowaty, piszczelowy tylny i przedni, zginacz palucha, zginacz długi palców, podeszwowy, prostownik palucha długiego. Drugim terminem jest pronacja (palce „patrzą” w kierunku podłoża). Jest to rotacja wewnętrzna stopy, czyli pochylenie stopy do dołu poprzez jej przyśrodkową krawędź. W pronacji stopy ustawione są tak, że pięty oddalone są od siebie, brzeg boczny jest podwyższony. Jest to ruch powodujący przemieszczanie się kostki do wewnątrz. Ostatnim określeniem jest stopa neutralna. To rodzaj stopy, który po zetknięciu z podłożem równomiernie rozkłada ciężar na całej powierzchni począwszy od pięty, aż do wybicia palcami (podczas biegu). Po czym ją rozpoznać? Jeśli patrzy się na nią od tyłu, pięta ustawiona jest w linii prostej z łydką, natomiast ciężar ciała rozłożony jest równo na pięcie.

Każdy z tych sposobów ustawiania stopy jest naturalny, fizjologiczny. Dopiero, jak wiadomo, nadmiar jest szkodliwy. Gdy spadamy na ziemię bardzo twardo, słabo amortyzując, uderzając wewnętrzną stroną stopy o podłoże, mówimy wtedy o nadmiernej supinacji.

Możemy mieć także nadmierną pronację – wówczas możemy zauważyć, że kopiemy się o własne kostki i obuwie. Widać to szczególnie po butach biegowych i tych używanych na co dzień. Od wewnętrznych stron są mocno zdarte, nawet przydeptane. Pronacja zaczyna dominować w trakcie ruchu.

Żadne z tych zjawisk nie oznacza, że musimy rezygnować z uprawiania aktywności fizycznej, ponieważ na rynku dostępne są odpowiednie buty do biegania jak i wkładki dobierane indywidualnie do każdego. Interesującą propozycją są z pewnością wkładki do butów biegowychrowerowych marki Currex. Oprócz odpowiedniego dopasowania stopy do buta, zmniejszą one zmęczenie stóp, poprawiają dynamikę, minimalizują siły uderzeń i ryzyko wystąpienia kontuzji. Wkładki pozwalają przełożyć lepiej siłę mięśni stopy na ruch poprzez dobre dopasowanie do kształtu stopy oraz większą powierzchnię odbicia.

 

Wkładki do butów Currex – zastosowane technologie

• Autodopasowanie pięty – chroni kość śródstopia, przy czym nie ogranicza ruchu w stawie skokowym. Pięta jest otoczona wkładką z każdej strony, co zapewnia nam bezpieczeństwo.

• Wkładki biegowe i rowerowe są wykonane z trzech warstw:

1. Mikrofibra (odprowadza wilgoć, zapobiega przesunięciom stopy w bucie).

2. Druga warstwa wykonana z pianki Freeflex Memory Foam, która dopasowuje się do stopy i jest impregnowana ekstraktem z bambusa.

3. Trzecia, najniżej położona warstwa wykonana jest z kauczuku i pianki EVA, gwarantując dodatkową amortyzację. 

• 3D DAT (Dynamic Arch Technology) – wkładki do butów Currex nie blokują naturalnych ruchów. Łuk stopy przytrzymywany jest przez 3D DAT – dynamiczny, środkowy mostek wykonany z nylonu. Przytrzymuje i układa stopę, jednocześnie zmniejszając niepożądane ruchy, które prowadzą często do przeciążeń i kontuzji. Energia przechowywana jest jak w sprężynie, co w efekcie daje najbardziej efektywne wybicie.

Kształt łuku określa rodzaj wkładki, który musimy wybrać: High, Med, Low.

W sklepie stacjonarnym TriCentre przeprowadzamy badanie doboru wkładek na specjalnym dysku pomiarowym. Jeśli nie możesz jednak dotrzeć do nas osobiście, to masz możliwość wykonania w domu na własną rękę tzw. testu mokrej kartki.

Test mokrej kartki

Potrzebne rzeczy: bose stopy, miska z wodą (opcjonalnie: farbki), kartka papieru.

1. Stopy moczymy wodą/farbkami.

2. Stajemy mokrymi stopami na kartce papieru. Ważne jest, aby pozycja wyjściowa była neutralna tzn. stajemy luźno, ramiona wzdłuż tułowia.

3. Oglądamy odbicie swojej stopy, określamy wysklepienie łuku.

Analiza: 

• jeśli na kartce odciśnie nam się cała stopa to oznacza, że występuje niskie podbicie tzw. płaskostopie, czyli stopa pronująca.

• jeśli odcisk przedstawia brak połączenia palców z piętą bądź występuje tylko cienki pasek łączący, to oznacza wysokie sklepienie – stopa supinująca.

• jeżeli na kartce ukaże się średni odcisk stopy (mniejszy niż w pierwszym przypadku, ale większy od drugiego), to mamy tzw. stopę neutralną.

 

Łuk niski (płaskostopie) – częściowe bądź całkowite obniżenie łuku stopy. Odbicie stopy to płaski duży ślad.

Łuk wysoki – wysklepienie łuku stopy jest wysokie. W odcisku stopy brak pozostawienia śladów w środkowej części (brak połączenia między śródstopiem, a piętą).

Łuk średni – normalne wysklepienie stopy. Prawidłowa stopa powinna dotykać podłoże w trzech punktach: pięta, pierwsza głowa kości śródstopia oraz piąta głowa śródstopia. W przypadku, gdy widzisz na kartce papieru połowę odbicia swojej stopy (odbicie posiada niewielkie wklęśnięcie w środkowej części), oznacza to, że masz stopę neutralną.

Po teście mokrej kartki musimy jeszcze ustalić ustawienie nóg. Wyróżniamy trzy typy: koślawość, szpotawość, ustawienie proste. Ważne, aby podczas analizy nasza postawa była wyprostowana, ramiona wzdłuż tułowia, kostki zbliżone do siebie.

Ustawienie szpotawe – nogi tworzą kształt litery “O”. Ze szpotawością mamy do czynienia, gdy przy złączonych i wyprostowanych stopach tworzy się między kolanami odstęp większy niż 4-5 cm.

Ustawie proste – prawidłowo ustawiony staw kolanowy powinien „patrzeć” rzepką na wprost.

Ustawienie koślawe – wada, w której zostaje zaburzona oś kończyn dolnych. Oś podudzia odchyla się względem osi uda na zewnątrz, przez co kolana przypominają literę “X”, a odstęp między kostkami (kolana ściśnięte do siebie) wynosi więcej niż 5 cm.

Na podstawie określenia łuku stopy oraz ustawienia kolan, wybieramy odpowiednie wkładki do butów.

Sama korzystam z wkładek biegowych Currex od ponad roku. Kiedy potrzebuje więcej amortyzacji, np. w bucie startowym, zapewnia mi to większą wygodę. Buty do biegania stają się bardziej „sztywne”, stabilniejsze, dynamiczniejsze. Gdy tylko dopada mnie nawet lekkie zapalenie rozcięgna podeszwowego, wkładka – dzięki dobremu dopasowaniu pięty i większej amortyzacji w tym miejscu – odciąża moje Achillesy. Stosuje je nie tylko w butach biegowych, ale i tych codziennych. Zauważyłam, że moje stopy są bardziej wypoczęte, następuje szybsze odprowadzenie wilgoci i zdecydowanie rzadziej dopadają mnie obtarcia.

Jeśli chcesz poprawić dynamikę biegu, efektywność wybicia oraz komfort podczas aktywności fizycznej, sprawdź wkładki do butów biegowych bądź rowerowych. Dobre dopasowanie butów do kształtu swoich stóp pomoże Ci na rozwój i wzmocnienie bez hamowania naturalnych predyspozycji. Sprawdź, który model wkładek Currex będzie odpowiednio dobrany do Twoich potrzeb i ciesz się wygodniejszym, zdrowszym treningiem dla swojego organizmu!

Autorka: Karolina

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel