Odzież kompresyjna - czym jest i jak działa?

2019-03-11
Odzież kompresyjna - czym jest i jak działa?
Sport jest w modzie, co widzimy po często przepełnionych siłowniach czy dużej liczbie osób jeżdżących rowerem i na rolkach. Wraz ze wzrostem populacji ćwiczących i interesujących się zdrowym trybem życia powstają nowoczesne produkty i akcesoria, których zadaniem jest m.in. zwiększanie efektów i poprawa wydajności. Takim produktem jest m.in. odzież kompresyjna. Czym więc jest kompresja i jak działa? Czy rzeczywiście potrafi przesunąć granicę wytrzymałości? Jaką odzież kompresyjną wybrać?




Spis treści wpisu: 

Jak działa odzież kompresyjna?

Odzież kompresyjna to określone elementy stroju sportowca, które wykonane są ze specjalnego, przylegającego do ciała materiału. Ciasne otulenie i materiał, który przez wielu uważany jest za drugą skórę, wpływają na pracę naszych mięśni. Wszystko opiera się na kontrolowanym ucisku, który poprawia krążenie krwi. Im więcej tego płynu w konkretnych mięśniach, tym lepiej. Odpowiednio ukrwione nogi czy ręce potrafią dłużej pracować na pełnych obrotach. W ten sposób możemy poprawić wyniki sportowe. Oczywiście, wyłącznie wtedy, jeśli dobrze trenujemy!

Istotną rolą jaką pełni odzież kompresyjna jest też ograniczenie wibracji i wstrząsów, które odczuwane są przez nasze mięśnie. Podczas biegu nie przesuwają się tak znacząco wobec pierwotnej pozycji, co wpływa ich mniejsze zmęczenie.
Ważną funkcją kompresji jest znacznie szybsza regeneracja organizmu przez łatwiejsze wyprowadzanie substancji ubocznych powstałych na skutek wysiłku. Mowa tutaj między innymi o mleczanie, czyli kwasie mlekowym, którego działanie często odczuwamy po treningu. Nosząc, np. skarpety kompresyjne po długim biegu, skracamy czas potrzebny do odzyskania pełni sił w nogach poprzez ich dodatkowe natlenienie.

Takie skarpety zakładane są często podczas długotrwałej jeździe samochodem czy wielogodzinnych lotów. Mięśnie nóg są ciągle dobrze ukrwione i dotlenione. Nie pojawiają się obrzęki, co wpływa na znacznie mniejsze zmęczenie kończyn. Przydają się także podczas powrotów z półmaratonów i maratonów. Szansa na skurcze i bóle mięśni jest ograniczona.


Oczywiście, warto też wspomnieć o termoregulacji. Nagromadzone ciepło i wilgoć oddawane są na zewnątrz dzięki specjalnej strukturze materiału. Woda nie gromadzi się, a więc nie powoduje dyskomfortu nawet po długim wysiłku. Gdy ćwiczymy latem, odzież dba o to, byśmy nie przegrzali organizmu, a zimą potrafi zablokować chłodne powietrze i nieprzyjemny wiatr. Ta funkcja przydaje się podczas treningów w niekorzystnych warunkach atmosferycznych szczególnie jesienią czy wczesną wiosną.

Jak działa odzież kompresyjna?

Dla kogo odzież kompresyjna?

Odzież o takich właściwościach to idealny produkt dla biegaczy, głównie dla długodystansowców i maratończyków lub triathlonistów. Szybsza regeneracja, lepsze dotlenienie mięśni i termoregulacja to najważniejsze cechy, które mogą zyskać osoby uprawiające te sporty. Ze względu na podział odzieży kompresyjnej na rodzaje pasujące na różne części ciała zastosowanie znajduje ona również na siłowni.

Ćwiczysz przysiady? Idealne do takich ćwiczeń będą spodnie kompresyjne czy krótkie szorty.

Nie sposób nie wspomnieć także o lubujących się w rowerach. Spodenki kompresyjne na rower czy koszulki kompresyjne to produkty właśnie dla pasjonatów tej aktywności.

Mówiąc w skrócie - każdy znajdzie coś dla siebie. Pamiętajmy, że odzież to wsparcie i pomoc, a nie zamiennik dobrej techniki czy odpowiedniej diety i treningu.

Rodzaje ubrań kompresyjnych

Jak już wcześniej wspominaliśmy, odzież kompresyjną można dobrać do wykonywanych ćwiczeń, a bardziej szczegółowo, do określonych partii ciała. Mamy więc skarpety kompresyjne, opaski, koszulki, nogawki czy rękawki. Co więc wybrać?

Opaski kompresyjne - jak dobrać?

Opaski kompresyjne ściskają odpowiednie partie mięśniowe i przez to znacznie poprawiają krążenie krwi i dostarczają więcej tlenu. Ważne jest, aby odpowiednio dobrać taką opaskę, ponieważ za luźny produkt nie będzie skuteczny i funkcja kompresji będzie tylko teoretyczna. Nie można także przesadzać i wybierać opasek za małych, bo oczywiście wpłynie to negatywnie na komfort ruchowy. Przed zakupem warto więc dobrze:

- zmierzyć łydkę, w przypadku chęci pozyskania opaski kompresyjnej na łydki. Obwód mierzymy najszerszym punkcie,mięśnie nie powinny
być napięte,


- zmierzyć udo przy zamawianiu opaski kompresyjnej na uda. Obwód uda mierzymy tuż nad kolanem, w środkowej, najszerszej części.

Opaski kompresyjne na łydki

Jednym z najbardziej cenionych producentów opasek jest szwajcarska firma Compressport, która ma w swojej ofercie wiele produktów, lecz spośród nich wartym wyszczególnienia, z naszej perspektywy,  są opaski kompresyjne na łydki R2V2 OXYGEN białe 

COMPRESSPORT Opaski kompresyjne na łydki R2V2 OXYGEN białe

Stosując tego typu opaski, masz gwarantowaną świetną wentylację i uczucie lekkości, dzięki ultracienkim panelom OXYGEN na piszczelach. Zwiększone krążenie krwi, dochodzące do 120 procent normy, powoduje, że mięśnie nóg są znacznie bardziej wydajne i mniej się męczą. Bieganie czy jazda rowerem mniej obciąża Twój organizm, dzięki czemu możesz więcej i dłużej! Oczywiście, istotna jest także funkcja regenerująca - mniej mikrourazów i szybsze odprowadzanie kwasu mlekowego, to coś, czego potrzebujesz. 

Piotr, triathlonista:
„Compressporty robią wrażenie. Dobry materiał i całkiem ciekawy design. Mają też dużą rozmiarówkę, więc bez problemów można dopasować je do ciała. Nogi w opaskach regenerują się 2 razy szybciej, co jest dla mnie bardzo istotne!” 

Opaski kompresyjne na uda

Intensywny wysiłek na długich dystansach to ogromne obciążenie dla mięśni nóg. Jeśli zależy Ci na szybszej regeneracji, ograniczonej liczbie mikrourazów i wstrząsów, które obniżają wydajność, to powinieneś pomyśleć opaskach kompresyjnych na uda.

opaski kompresyjne na uda
Odpowiednie dla Ciebie mogą być UNDER CONTROL QUAD czarne. Są to opaski, które nie powodują żadnych otarć. Wymiana ciepła jest doskonale przeprowadzana dzięki oddychającemu materiałowi. Zwiększają wydajność dzięki zastosowanej stopniowej kompresji. Dobrze dopasowane nie zsuwają się i nie spadają.

Skarpetki kompresyjne - czym są?

Kompresja w skarpetach minimalizuje ryzyko urazów i wspiera przepływ krwi. Mięśnie są lepiej trzymane i znacznie szybciej się regenerują. Ta funkcja regeneracyjna jest niezwykle ważna po długich i wyczerpujących biegach. Noga jest mniej zmęczona, nie jest opuchnięta, nie pojawia się dyskomfort. Wybierając odzież kompresyjną, w tym skarpety kompresyjne, zwróć uwagę na producenta i odpowiedni rozmiar. Dokładnie zmierz swoją łydkę i porównaj z tablicami rozmiarów umieszczonymi na kartach produktów. Sugerujemy ucisk na poziomie 22 – 32 mmHG.

Jeśli zastanawiasz się, jakie skarpety kompresyjne wybrać, to interesującym produktem są te od Compressport. FULL SOCKS OXYGEN w czarnym kolorze redukują zmęczenie, przyspieszają regenerację i dobrze wpływają na ukrwienie. Zostały w nich zastosowane nowoczesne rozwiązania jak masujące łydki kropeczki 3D Dots, które dodatkowo stabilniej trzymają stopę w bucie. Ważna jest też struktura płaskich szwów bezpieczna dla naszej skóry. Nadają się do korzystania podczas wysiłku, jak i tylko i wyłącznie do regeneracji. 
skarpety kompresyjne
Michał, wielokrotny uczestnik imprez biegowych: „Mocno trzymają łydki, a mój kilkugodzinny bieg nie kończy się ogromnym bólem. Nogi regenerują się całkiem szybko i na pewno z tego względu polecam skarpety kompresyjne Compressport”

Spodenki i spodnie kompresyjne

Jeśli szukasz odzieży kompresyjnej, to na pewno pomyślałeś o spodniach. Są bardzo popularne i często spotykane podczas triathlonów czy imprez biegowych. Wśród nich można wyróżnić te, które nadają się do triathlonu, do jazdy rowerem czy do biegania, choć są też spodnie uniwersalne. Z oferty można wybrać spodnie kompresyjne krótkie, sięgające powyżej kolan czy długie. Zdaniem wielu sportowców efekt spodenek najbardziej czuje się po wyczerpującym, długim biegu na więcej niż 20 kilometrów. Mięśnie bolą mniej niż zwykle, a regeneracja jest szybsza. Spodenki kompresyjne dają stabilizację i ograniczają mikrourazy.

Spodnie kompresyjne do biegania

Podczas biegu mięśnie Twoich nóg narażone są na mikrourazy i wstrząsy w momencie zetknięcia stopy z podłożem. Ich ciągle zmieniająca się pozycja w stosunku do naturalnej, może mieć wpływ na ich wytrzymałość i szybkość regeneracji. Szukając spodenek kompresyjnych do biegania, wybieraj tylko te renomowanych marek, które zapewniają najwyższą jakość.

Ciekawym produktem są np. spodnie kompresyjne do biegania TRAIL RUNNING UNDER CONTROL FULL TIGHTS od producenta Compressport. Co je cechuje?
legginsy kompresyjne do biegania TRAIL RUNNING UNDER CONTROL FULL LIGHTS

Stopniowa kompresja wpływa na przepływ krwi do największych grup mięśniowych. Przewiewne panele wpływają na odpowiednią cyrkulację powietrza, a V-Shape Belt wspiera mięśnie i kręgosłup w okolicach pasa.

Spodenki kompresyjne do triathlonu i na rower

Stosowanie kompresji zależy od sportowca. Niektórzy stosują produkty o takich właściwościach podczas zawodów czy codziennego biegania. Dla innych kompresja wiąże się z szybszą regeneracją między zawodami. Jeśli jednak ważna jest dla Ciebie forma Twojego ciała i po prostu chcesz czuć się lepiej po ciężkim treningu, to warto stosować produkty od dobrych i sprawdzonych producentów.
Jeśli jesteś triathlonistą, to dobranym pod taką aktywność produktem są spodenki kompresyjne TRIATHLON UNDER CONTROL.

COMPRESSPORT kompresyjne spodenki triathlonowe TRIATHLON UNDER CONTROL
Spodenki do triathlonu od Compressport posiadają miękką wkładkę, która poprawia komfort siedzenia na siodełku. Dzięki hydrofobowemu materiałowi pocisz się znacznie mniej i czujesz w nogach lekkość. Ważną kwestią jest mniejsze odczuwanie bólu podczas wyczerpującego wysiłku. Mięśnie ud są wydajniejsze, a ich regeneracja jest szybsza.

Łukasz, triathlonista: „Bardzo ciekawy produkt, który jest nie tylko użyteczny, ale też całkiem dobrze wygląda! Bóle po wysiłku są znacznie mniejsze. Polecam!”

Jaką koszulkę kompresyjną na triathlon?

Podczas jazdy rowerem koszulki m.in. stymulują pracę mięśni grzbietu, co wpływa na złagodzenie bólu w plecach i mniejsze uczucie zmęczenia. Koszulka kompresyjna jest barierą odgradzającą od nieprzyjaznych warunków atmosferycznych takich jak silny wiatr. Jeśli chodzi o pływanie, najważniejszą funkcją jest ta regeneracyjna. Obolałe mięśnie po długim pływackim treningu szybciej dochodzą do siebie. Koszulki kompresyjne podczas biegania wzmacniają “gorset mięśniowy”, czyli mięśnie brzucha i grzbietu. Ograniczają popularne bóle w obręczy barkowej. Odczujemy także duży komfort podczas biegu, m.in. dlatego, że pot jest bardzo szybko odprowadzany na zewnątrz. Triathloniści z małym nadmiarem ciała w okolicach brzucha czy klatki piersiowej nie odczują „podskakiwania” tłuszczu podczas biegu.

COMPRESSPORT triathlonowa koszulka kompresyjna TRIATHLON POSTURAL AERO TOP biała
TRIATHLON POSTURAL AERO TOP to koszulka, która świetnie sprawdza się na ciele triathlonisty. Zapewnia uczucie komfortu i wpływa na odpowiednią termoregulację Jest bardzo lekka, niezwykle szybko schnie, a szwy nie powodują podrażnień. Koszulka triathlonowa dobrze trzyma mięśnie i ogranicza bóle pleców czy w barkach.

Jeśli jesteś zainteresowany kompresyjnymi koszulkami biegowymi, to polecamy producenta Compressport. Oferuje on między innymi koszulkę kompresyjną biegową Trail Running Postural SS Top.
Koszulka biegowa kompresyjna Trail Running Postural SS Top
Oddychająca tkanina, dobra wentylacja i termoregulacja to tylko niektóre z zalet tej koszulki. Świetnie sprawdza się podczas dłuższych biegów - odczuwalne znacznie mniejsze zmęczenie i złagodzony ból po długotrwałym wysiłku.

Czas na rękawki kompresyjne - jak ona działają? Kiedy używać?

Takie rękawki powstały stosunkowo niedawno. Przygotowano je na podstawie badań i testów, których zadaniem było doprowadzenie do lepszej pracy mięśni i ich szybszej regeneracji w bezpieczny sposób. Przydają się w sporcie wysiłkowym, zarówno indywidualnym, np. w biegach, jak i drużynowym – piłka ręczna czy siatkówka.

Wpływają na lepsze krążenie krwi, dzięki czemu więcej tlenu dostaje się do naszych bicepsów czy tricepsów. Zostawiając rękawki po treningu, np. dwie godziny, zauważymy, że nasze mięśnie regenerują się znacznie szybciej, nie są obolałe, a organizm jest mniej zmęczony.

Przeznaczone są do osób, które w pewien sposób zaznajomione są już z jakąś dyscypliną sportu. W zamyślę chodzi głównie o siłownię. Tam najważniejsza jest dobra technika, poznanie własnego ciała, a dopiero potem wspieranie go podczas ćwiczeń. Rękawy kompresyjne są pomocą, ale nie zamiennikiem. Warto o tym pamiętać zakładając większe ciężary.

Ultralekkie, uszyte z oddychającego materiału rękawki kompresyjne idealne na biegi, ćwiczenia na siłowni czy inne dyscypliny. Regeneracja powysiłkowa jest przyspieszona, a termoregulacja wpływa na komfort ćwiczeń w niskich i wyższych temperaturach. Ciało poci się znacznie mniej, a wilgoć jest szybko odprowadzana na zewnątrz. 
rękawki kompresyjne
To specjalne ocieplające rękawki kompresyjne, które sprawdzą się szczególnie w okresie jesienno-zimowym i wczesnowiosennym. Dobre trzymanie temperatury wpływa na ciągły komfort podczas biegów czy innych ćwiczeń. Produkt posiada specjalne włókna masujące mięśnie podczas wysiłku. Dzięki rękawkom ocieplającym Compressport Amfroce mięśnie odczuwają mniejsze drgania i wibracje, przez co zmniejszamy ich ból. Świetnie sprawdzają się po treningu, jako forma regeneracji. 


COMPRESSPORT Rękawki ocieplające ARM FORCE Białe

Błażej, biegacz: „Często biegam w okresach zimowych, gdy temperatura jest bliska 0 stopni. Takie rękawki nie tylko są barierą dla zimnego powietrza, ale także wpływają na ogólny stan moich mięśni”.

Dlaczego warto korzystać z odzieży kompresyjnej?

Kompresja wywodzi się z medycyny i tam można szukać jej źródeł. Po wielu obserwacjach i badaniach została zastosowana w sporcie, by wpływać pozytywnie na działanie mięśni podczas wysiłku, a także po nim.

odzież kompresyjna compressport

Ucisk zewnętrzny wpływa na podtrzymywanie mięśni i lepszą stabilizację, co łatwo można odczuć podczas biegania. Dzięki kompresji szybciej neutralizowany jest mleczan we krwi, co powoduje szybszą regenerację. Kompresja to też mniejsze drgania mięśni i mniej mikrourazów. Zmniejsza się więc liczbę obrzęków i stanów zapalnych.Z odzieży kompresyjnej mogą korzystać wszyscy, lecz polecamy to głównie osobom pół-profesjonalnym, którzy dobrze znają już swoje ciało i wiedzą, na co mogą sobie pozwolić, a technikę mają dobrze opanowaną. Polecamy po cięższych startach lub w okresie, w którym zawodnik odbywa kilka biegów w ciągu kilku dni/tygodni.

Pamiętajcie – odzież kompresyjna jest pomocą, wsparciem, dodatkiem i nie zastąpi dobrego przygotowania, diety i regularnego przemyślanego treningu.
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel